Silmäsairaala on valmis ja silmälasilähetys on matkalla

Näin kesän korvalla kuuluu Sri Lankasta hyvää. Silmäsairaalamme alakerran jatkorakentaminen on vihdoinkin saatu päätökseen. Myös pitkään pysähdyksissä ollut käytettyjen silmälasien toimittaminen Sri Lankaan on jälleen nytkähtänyt askeleen eteenpäin.

Silmäsairaalan alakerran rakentamista varten saatiin lopulta kerättyä suomalaisilta lionsklubeilta ja yksityishenkilöiltä noin 130 000 euroa. Niiden lisäksi yksi yksittäinen leijona lahjoitti 15 000 euroa sekä Arne Ritari -säätiö toiset 15 000 euroa hissin saamiseksi taloon. Rakennuskustannukset kuitenkin ylittyivät jonkin verran, johtuen lähinnä siitä että kesken rakentamisen Sri Lankassa tuli lainmuutos, jonka seurauksena kaikki sairaalat ja terveydenhuolto – myös siis meidän rakennushankkeemme – joutuivat arvonlisäveron alaisiksi. Rakennustyö myös kesti aiottua kauemin ja viime vaiheessa jouduimme jopa vaihtamaan rakennusliikettä kun homma ei sovitusti muuten edennyt. Mutta nyt olemme lopulta päässeet maaliin.

Silmälasikeräykset ovat kauan olleet seisoksissa kun logistiikkaketju Sri Lankaan päin ei vain kerta kaikkiaan vetänyt. Meiltähän yritettiin taannoin rahastaa jopa noin 9000 euron tulli-/lahjussummaa silmälasierän saamiseksi maahan. Siihen emme tietenkään suostuneet. Nyt on lopulta saatu neuvoteltua yhteistyökuvio sikäläisen ministeriön kanssa ja juuri tällä hetkellä matkalla oleva silmälasierä on osoitettu suoraan ministeriölle. Ministeriö on luvannut tullata ja vastaanottaa sen ja hoitaa sitten lasien jakelun yhdessä paikallisten leijonien kanssa.

Tästä on hyvä jatkaa ! Hyvää kesän alkua kaikille !