Sri Lankan ammattikouluprojektista (Juttua päivitetty 26.1.2018)

Suomen Lions-klubit ovat aktiivisesti auttaneet kehitysmaa Sri Lankan vähävaraisten perheiden lapsia jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Kummilapsiohjelmassa tuetaan jatkuvasti 1100 lapsen koulunkäyntiä kuukausittaisilla avustuksilla. Yhdessä paikallisten klubien kanssa heidän koulunkäyntiään myös seurataan ja heitä autetaan muillakin tavoin.  Monet heistä ovat tsunami-orpoja. Niin kuin muissakin kehittyvissä maissa, meidänkin kummilastemme haave on valmistua joko lääkäriksi tai lakimieheksi. Ammattikoulu ei kiinnosta, osin koulutuksen huonon maineen takia.

Saaren keskiosaan, Ratnapuraan on yhteistyössä Suomen Ulkoministeriön, Kansainvälisen Lions Clubs Internationalin Säätiön (LCIF) ja Suomen sekä Sri Lankan Lions-klubien yhteistyönä rakennettu ja ylläpidetty silmäsairaalaa, jossa on tehty jo yli 10 000 kaihileikkausta. Sairaala toimii nyt viisi vuotta valmistumisestaan omillaan. Leikkauspotilaista n. puolet on ilmaispotilaita, joiden hoito kustannetaan maksavien potilaiden avulla. Laitoksen kapasiteetti tuplattiin syksyllä valmistuneen laajennuksen jälkeen ja toimintaa on paikallinen johto laajentanut muutenkin, mm. aloittamalla silmäsairaanhoitajien erikoiskoulutuksen ja jatkossa tarkoitus on hoitaa myös diabeetikoiden silmäsairauksia. Laajennuksen vihkiäiset vietettiin 5.11.2017 ja paikalla oli Suomen valtion edustajana Suurlähettiläs Rauli Suikkanen.

Vuosien mittaan olemme olleet mukana monissa muissakin yhteishankkeissa, esimerkkeinä vammaisten sisäoppilaitos Camilla School sekä käytettyjen silmälasien toimittaminen vähävaraisille.

Sri Lanka on kärsinyt paitsi vuoden 2004 tsunamista, myös lähes 30 vuotta kestäneestä sisällissodasta, jonka aineellisia ja henkisiä vaurioita nyt vasta korjataan 8 vuotta aseiden vaikenemisesta.

Kävimme PDG Otfried Blümchenin kanssa kiertomatkalla saarivaltion keski- ja pohjoisosissa paikallisen Lions-johdon opastuksella. Pääsimme mm. omin silmin näkemään, miten viime toukokuun tulvissa vaurioituneita koteja korjattiin keräämillämme katastrofiavustuksilla.

Kansainvälisen Lions-järjestön satavuotisjuhlan kunniaksi on Hanwellassa n. 30km Colombosta itään  aloitettu kouluprojekti, jonka tarkoitus on tuottaa alueelle ammattikoulutettua työvoimaa rakentamaan sen infrastruktuuria ja mm. hallituksen alueelle suunnittelemaa teollisuutta. Tällä hetkellä mm. maan tiestöä kehitetään ammattitaitoisen työvoiman puuttuessa niin kiinalaisella rahalla kuin työvoimallakin, mistä ei Sri Lankaan jää tien lisäksi muuta kuin velkaa. Samalla maan oma nuoriso syrjäytyy!

Hankkeen ”isän”, piirin 306 C1 IPDG Ranji Hewagen mukaan koulurakennuksesta tulee kolmikerroksinen á 200m2. Siinä tullaan kouluttamaan n. 200 ammattilaista vuodessa 6kk – vuoden kursseilla. Suunnitteilla on mm.  metalli-ja puutyö-, LVI-, sähköasennus- ja kauneudenhoitolinjat. Alimmassa kerroksessa on valmiina jo auditorio ja ATK-luokka. Opettajat tullaan saamaan valtiolta, ylläpidosta huolehtivat paikalliset lionit, eikä vähävaraisilta oppilailta peritä maksuja. Tarvittavat luvat koulutuksen järjestämiseksi ja todistusten antamiseksi voidaan hakea, kun ministeriön edustaja on hyväksynyt rakennuksen käyttöön, tarpeellisine kalusteineen ja koneineen.  Koulusäätiön johtoryhmässä on vain lioneita ja sen puheenjohtaja on Kandyn yliopiston professori Luxhmen Wijeyeweera. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on vain 100.000 euroa, koska mm. tontin on lahjoittanut paikallinen lion, ja arkkitehtityöt toteuttaa auktorisoitu toimisto Lions-työnä, samoin suuri osa rakennusmateriaalista on lionien lahjoittamaa.

Vierailuaikana betonirakenteisesta koulusta oli alin kerros jo valmiina ja käytössä lionien koulutus- ja kokoustilana. Toisen kerroksen sisustus ja mm. ikkunat puuttuvat, samoin suunnitellut toimistohuoneet ja sosiaalitilat. Kolmannesta kerroksesta valmiina olivat lattia ja seinät.  Hankkeen loppuun saattamiseen tarvitaan arviolta 40.000€. Aiemmat menestystarinamme tuntien, ei ole epäilystäkään, etteikö tämäkin hanke onnistuisi. Mahdollisesti voimme avustaa myös käytettyjä työkoneita keräämällä.

Suomen 14 piirin kaikkia klubeja ja lioneita on joulukuussa pyydetty osallistumaan tähän hankkeeseen sopivaksi katsomallaan summalla. Rahaa on tammikuun loppuun mennessä kertynyt n. 15.000 €, mutta mukaan ehtii vielä.  Jos kaikki lähtisivät mukaan, se maksaisi vain 2 euroa/jäsen. Samoin kuin Ratnapuran sairaalakeräyksessä, vähintään 500 euroa lahjoittanut klubi tai yksityishenkilö saa nimensä koulun kunniatauluun, kunniakirjan ja paikallisen muistoesineen. Laitoksen ylin kerros nimetään sponsorin mukaisesti ”Suomi-kerrokseksi”.

Rakennuttajien toiveena on myös saada laitokselle tuoduksi maailmankuulua suomalaista opetustaitoa. Suomen PISA-tulokset tunnetaan Sri Lankassakin

IPCC Heikki Hemmilä

Talo edestä ja vieressä oleva tietoliikennelinkki

Koulurakennuksen pääty

Alimman kerroksen rakennustyöt aluillaan

Ylimmän kerroksen katto puuttuu vielä tässä vaiheessa

Päätyihin tulee toimisto ja sosiaalitiloja

Kierroksella mukana osa työryhmää: PDG Otfriedin vieressä IPCC Duminda ja IPDG Ranji Hewage

Kakkoskerroksessakaan ei ole yhtään vettä vaikka sää on kaatosateinen

Alakerta on jo koulutuskäytössä, vaikka sitä ei vielä olekaan virallisesti vihitty kouluksi.

Hankkeen aktiivien kuvat ovat seinällä.