Sri Lankan ystävien vuositapaaminen 26.8.17

Sri Lankan lionsystävien vuositapaaminen järjestettiin Lions-liiton toimitalolla Helsingin Malmilla 26.8. Paikalla oli reilu 20 leijonaa ja ei-leijonaa, joille yhteistä on halua auttaa Sri Lankan köyhiä.

Kuulimme Ratnapuraan rakentamamme silmäsairaalan jatkorakentamisen tilanteesta. Talon alakerta oli tarkoitus saada vihittyä käyttöön jo heinäkuun lopussa, mutta kesällä iskivät Sri Lankan valtavat tuhotulvat. Ne keskeyttivät rakennustyöt ja sairaalammekin oli viikkokausia ilman sähköjä. Jopa puolet sairaalan henkilökunnasta joutui pakenemaan kodeistaan tulvan takia. Joidenkin jokien vedenpinta oli jopa 9 metriä normaalia korkeammalla ja lähes kaikki tiet alueella olivat poikki. Tässä on nyt joitain valokuvia tilanteesta jatkorakennustyömaalla heinäkuun lopussa, jolloin avajaisjuhlallisuuksien olisi alun perin pitänyt olla. Työstä arvioitiin silloin olevan valmiina noin 75%. Kuten näkyy, seinät ovat paikallaan, mutta lattioiden ja seinien maalauksia ja päällystyksiä puuttuu ja osa vesikalusteista ja sähkötöistä oli asentamatta. Nyt arvellaan, että laajennettuna sairaala on käyttökunnossa marraskuun lopussa. Alla olevat kuvat on ottanut Matti Paavola heinäkuun lopussa.

Koko kesän käytiin vilkasta kirjeenvaihtoa, voi sanoa että jopa vääntöä, srilankalaisten arkkitehtien ja suomalaisten lahjoittajien kanssa taloon tulevasta hissistä. Hissin kustannusarvio on vajaat 30 000 euroa. Siitä 15 000 on tulossa suomalaisten leijonien Arne Ritari -säätiöltä. Toinen puoli on tulossa erään hyvin ansioituneen mutta valitettavasti edesmenneen leijonan kuolinpesältä. Siitä suuri kiitos Ulla ja Matti Paavolalle Hyvinkäälle. Hissi onkin päätetty nimetä “Immun hissiksi”. Tätä kirjoitettaessa näyttää, että saamme kuin saammekin taloon suomalaisen Koneen valmistaman konehuoneettoman ja siten hyvin modernin hissin. Se olisi toteutuessaan Koneen ensimmäinen vientikauppa Sri Lankaan tästä uudesta tuotteesta.

Kokouksessa sovittiin, että kannatusmaksuja maksavien Sri Lankan lionsystävien vuosittaista maksua nostetaan viidellä eurolla. Tukimaksu on siis jatkossa 40 euroa per henkilö per vuosi. Tästä summasta noin viisi euroa varataan Sri Lankaan menevien tavaraerien kuten silmälasien ja leikkauslinssien rahtikuluihin. Loppu annetaan sairaalan käyttöön vähävaraisten ilmaispotilaiden leikkausten tukemiseen. 40 euroa ei ihan riitä yhden köyhän potilaan hoitoon. Tapauksesta riippuen yksi köyhä potilas tulee maksamaan sairaalalle euroina noin 70 euroa. Tällä hetkellä noin puolet potilaista on maksavia ja toinen puoli köyhiä ilmaisleikkauspotilaita.

Sairaalamme henkilökunta on aivan uskomattoman asialleen omistautunutta. Sairaalassa ei ole kokoaikaista silmälääkäriä, vaan lääkäri saapuu Colombon seudulta leikkauspäiviksi. Maanantaisin ja tiistaisin sairaalassa on hiljaista, mutta hurjimpina leikkauspäivinä silmäleikkaukset on aloitettu jopa kahdelta aamuyöllä ja niitä on jatkettu klo 14-15 saakka. Lääkärillä on vierekkäin kaksi leikkauspöytää ja hän leikkaa toista potilasta sillä aikaa kun seuraavaa valmistellaan tai edellistä saatetaan lepäämään. Jatkorakentamisen tarjoamalle lisätilalle onkin huutava tarve, sillä nyt on jouduttu jopa sijoittamaan useampia potilaita samaan sänkyyn leikkauksen jälkeen kun heille ei muuten ole ollut tilaa. Sairaalallamme on nyt erittin hyvä maine maassa.

Kun nyt saamme talonrakennusprojektin valmiiksi, olisi taas kovin toivottavaa, että Suomesta löytyisi useampia henkilöitä, jotka olisivat valmiit tuon neljäkymppiä vuodeessa sairaalalle lahjoittamaan. Avun tarve ei Sri Lankassa ainakaan ihan heti lopu. Ja onhan aina parempi auttaa köyhiä heidän omassa kotimaassaan kuin että tilanne kehittyisi pakolaiskriisiksi asti.