Silmälaseista ja silmälasitalkoista

Kuvat lion Leena Logren

Suomen Lions-liiton liittotoimiston tiloissa järjestettiin lion Leena Logrenin organisoimana 9.9.2017 silmälasitalkoot. 16 leijonaa B- ja N-piireistä sekä kaksi optikkoa mittasi, merkitsi, pesi, kuivasi ja pakkasi 1553 paria silmälaseja. Niistä 553 paria on sellaisenaan käyttöön meneviä yksiteholaseja. Lopuista tuhannesta lasiparista uusiokäytetään vain kehys. Talkootyö oli hauskaa ja viihtyisää ja tuolla porukalla puolitoistatuhatta lasiparia saatiin neljässä tunnissa käsiteltyä. Suurkiitos Leenalle sekä myös Erkki ja Kaarina Laineelle, jotka hoitivat muonituksen ja “talonmiestehtävät”. Nämä lasit lähtevät nyt lentorahtina Sri Lankaan. Jää nähtäväksi kuinka korkeaksi tällaisen pienen erän lentorahtikulu nousee, mutta alustava arvio on, että 1500 lasin lähetys maksaisi noin 400 euroa.

Moni klubi on kysellyt mitä kuuluu silmälasikeräyksille ja joko laseja saa taas vapaasti kerätä. Vastaus on että kiitos ei. Meillä on jo ennestään kerättyinä ainakin 20 000 paria. Sellaisessa tapauksessa klubi voi toimittaa meille lisää silmälaseja jos seuraavat ehdot täyttyvät: 1) Kaikki kerätyt lasit ovat optikon tarkastamia, huonot lasit on poistettu ja kaikki lasit on mitattu ja niiden vahvuudet on merkitty, 2) Klubi, joka lasit on kerännyt on valmis kustantamaan lentorahdin hinnan Sri Lankaan.

Meillä on edelleen valitettavasti se tilanne, että laseja saisi Suomesta kerättyä ainakin kymmenkertaisesti siihen määrään nähden mitä logistiikkaketjun loppupuoli vetää. Ei kannata kerätä jos on pelko että kerätyt lasit joudutaan viemään kaatopaikalle. Lisäksi on huomioitava se, että täysin käyttökelpoiset ja hyvännäköiset pelkästään suurentavat yksiteholasit maksavat uusina Sri Lankassa vain noin 2-3 euroa per pari ja potilaan silmien mittauksen jälkeen varta vasten mittojen mukaan linssitetyt uudet lasitkin vain noin 7-8 euroa per pari. Noilla hinnoilla ja ottaen kalliit rahtikulut huomioon, on paljon parempi jos klubit voisivat keskittyä rakentamamme silmäsairaalan rahalliseen avustamiseen ennemminkin kuin käytettyjen lasien keräämiseen. Kuten Leena Logren talkoissa totesi: “Mitään mielipahaa emme halua kenellekään Sri Lankaan lähettää.” Siksi kaikki nyt lähtevät lasit ovat tarkasti valikoituja, mitattuja, pestyjä ja merkittyjä. Ne lasit joista käytetään vain kehykset ovat useimmissa tapauksissa kalliilla merkkikehyksillä, joihin köyhillä Sri Lankassa ei olisi itsellään koskaan varaa.

Kokeilemme nyt tällä yhdellä pienellä erällä lentorahdin toimivuutta. Sen jälkeen on suunnitelmissa lähettää Ulvilasta laivarahtina yksi isompi erä sinne jo toimitettuja laseja, mutta sellainen lähetys on sitten ihan vastaava kuin mikä taannoin juuttui Colombon tulliin. Toivomme että asiat sujuvat nyt paremmin. Mutta todellakin toivomus on edelleen että lisää ei kerättäisi ennen kun jo kerätytkin saataisiin eteenpäin.