Hyvähenkinen vuositapaaminen 27.8.2016

Sri Lankan lions-ystävien vuositapaaminen järjestettiin lauantaina 27.8. Lions-liiton tiloissa Helsingin Malmilla. Osanottajajoukko oli aika pieni, mutta tilaisuus oli erinomaisen onnistunut. Koitan tässä kertoa pääkohtia tilaisuudesta.

Sri Lankan lions-ystävillä on tällä hetkellä tilillä kerättyä avustusrahaa sairaalan tukemiseksi 25 753,04 euroa. Päättyneen kauden aikana kertyi tukimaksuista, mukien ja lautasten myynnistä yms. 9869,92 euroa. Kannatusmaksun maksajien listalla on tällä hetkellä 256 maksajaa, sekä lions-jäseniä että ei-jäseniä. Alkaneelle kaudelle 2016-17 päätettiin tukimaksut pitää ennallaan: yksittäiset henkilöt saavat 35 euron laskun ja klubit 100 euron tukimaksulaskun. Laskut lähetetään pikapuoliin.

Olemme saaneet suuria aikaan. Aivan näinä päivinä rikkoutuu 100 000 potilastapaamisen raja silmäsairaalassamme ja seulontaleireillä. 60 700 henkilöä on käynyt potilaana sairaalassamme ja yli 28 000 henkilöä on käynyt silmäseulontaleiritapahtumissa, joissa on löydetty harmaakaihia yli 8700 tapausta. 6740 henkilöä on saanut näön pelastavan kaihileikkauksen sairaalassamme ja heistä kokonaan ilmaisia köyhiä potilaita on ollut 3749. Vielä on noin 2500 jo löydettyä kaihipotilasta jonossa, ja lisää on tulossa. Työtämme todella tarvitaan.

Viime kauden 2015-16 pääaktiviteetti oli rahankeräys suomalaisilta lionsklubeilta, jotta saisimme rakennuttamamme silmäsairaalan nykyisin käytössä olevan kerroksen alapuolella olevan tason rakennettua käyttökelpoiseen kuntoon. Sairaala on jyrkällä rinnetontilla ja talon stabiilisuuden vuoksi sairaalatason alle oli aikoinaan pakko tehdä välitaso, mutta silloiset varat eivät riittäneet sen rakentamiseen käyttökuntoon saakka, vaan sinne jäi vain raakabetonilattialla oleva noin 500 m2 tila. Nyt asetettiin tavoitteeksi kerätä 120 000 euroa, jolla toivotaan voitavan saada tila käyttöön, sillä sairaalan potilasmäärät ovat rajussa nousussa ja tilalle on tarvetta. Keräys onnistui hyvin ja tuotti 127 560 euroa tähän mennessä, josta noin 1600 euroa tuli Turun vuosikokouksen hattu kiertämään -keräyksestä. Lämmin kiitos kaikille! Nyt on menossa vaihe, jossa neuvotellaan srilankalaisten kanssa mitä kaikkea tuolla rahalla voidaan rakentaa. Alkuperäisen suunnitelman lisäksi sieltä on toivottu vielä lisäyksiä, kuten esim pienen pesulan rakentamista vielä tämän välitason alapuolelle. Toiveissa on myös niin iso hissi, että siihen sopisi sänky. On selvä että rahat eivät riitä kaikkeen, mutta nyt neuvotellaan.

Suomalaisten keräämä noin 20 000 silmälasin erä on edelleen jumissa Colombon tullissa ja on ollut siellä jo yli 9 kuukautta. Umpisolmua yritetään aktiivisesti purkaa. Nytkin on eräs jäsenistämme lähdössä omalla kustannuksellaan Sri Lankaan neuvottelemaan paikallisen ministerin kanssa aloitteesta että ministeriö hoitaisi lasit ulos tullista. Kuitenkin niin kauan kun tilanne on tämä, niin käytettyjen lasien keräys Suomessa on edelleen pysähdyksissä. Sri Lankan päästä on myös esitetty, että heille olisi enemmän hyötyä kuin vain mittaamattomista sekalaisista laseista, mikäli lasit olisi Suomessa jo vahvuuksiltaan mitattu. Moniteholaseista joissa on erilaisia henkilökohtaisia sylinterikorjauksia yms. käytettäisiin silloin siellä vain hyvät, arvokkaat kehykset, kun taas pelkästään suurentavat lasit voidaan käyttää sellaisenaan. Tällä hetkellä suunnitellaan voitaisiinko yhdessä vapaaehtoisten optikko-oppilaiden kanssa järjestää täällä olevien kerättyjen lasien mittaustalkoot.

Silmäleikkauskummitoiminta oli pysähdyksissä menneen kauden, koska keskityimme sairaalan jatkorakentamiseen. Mutta mikäli rakentamishanke etenee hyvin, alamme tulevana talvena jälleen tarjota auttavaisille suomalalsille mahdollisuutta tarjota näön korjaus tai palautus henkilölle, jonka he saavat tuntea. Kummi ja auttaja saavat halutessaan toistensa yhteystiedot, kuvan yms. Tällöin avustaminen ei enää ole kasvotonta.

Kuulimme katsauksen kummilapsitoiminnasta Sri Lankassa. Suomalaisten tukemia kummilapsia on Sri Lankassa tähän mennessä ollut jo 2330 kappaletta, mikä tarkoittaa sitä, että suomalaiset hyväntahtoiset auttajat ovat tukeneet köyhiä srilankalaisia lapsia jo yli 3 miljoonan euron arosta tähän mennessä.

Tapaamisen lopussa Jorma Mäenpää esitti meille hyvin koskettavan kuvashown siitä kuinka Jorman kummilapsena oleva kaunis nuori nainen Nisansala perheineen sai Jorman rahallisen avun ansiosta taloonsa suihku- ja pesutilat sekä uuden keittiön laitteineen. Aiemmin ainoa pesupaikka oli pihalla oleva rengaskaivo ja siellä yksi ämpäri. Nyt talossa on länsimaisen tason mukainen juokseva vesi lämmityslaitteineen, suihkut, vesi-WC ja moderni keittiö. Nisansala opiskelee nyt lääkäriksi, mikä köyhistä oloista ilman Jorman tukea olisi muuten ollut täysin mahdotonta. On syntynyt elinikäinen ystävyyssuhde.

Sri Lankan Lions-ystävien käytännön asioita hoitaa toimikunta, johon valittiin 2016-17 seuraavat henkilöt:

PDG Ilkka Siissalo, puheenjohtaja

ID Markus Flaaming, sihteeri

PDG Matti Paavola

RC Kaarina Laine, tukimaksurekisterin hoitaja

PID Erkki Lainen, sairaalan yhteyshenkilö

PID Harri Ala-Kulju

PDG Otfried Blümchen, vastuualue silmälasikeräykset

Työryhmän avustaja:

Leena Logren, silmälasikeräykset ja lasien lajittelu Suomessa

Kussakin Lions-piirissä (14 kpl) on myös nimetty piirivastaava, jonka tehtävä on pitää yhteyttä alueensa lionsklubeihin Sri Lankan avustamiseen liittyvissä asioissa. Piirivastaavien luettelo löytyy netistä Lions-liiton sivuilta www.lions.fi -> Silmäsairaala Sri Lankassa. N-piirin piirivastaava vaihtui ja uutena piirivastaavana aloittaa IPDG Veikko Teerioja.

Lämmin kiitos kaikille! Toivotamme oikein hyvää syksyä.

Ilkka Siissalo & Markus Flaaming