Ratnapuran silmäsairaalan kuulumisia syyskuussa 2022

Ratnapuran silmäsairaalan hankevastaava Erkki Laine kertoo seuraavassa sairaalan viimeiset kuulumiset.

Ennen Sri Lankan Lions-ystävien vuositapaamista 10.9.2022, olin yhteydessä Ratnapuran silmäsairaalan johtajaan E M D Ekanayakeen ja kysyin kuulumisia, jotka voisin välittää mainitulle vuositapaamiselle. Työryhmämme on toiminut pääosin kuukausittain sairaalalta saatujen potilaslukujen varassa. Luvut sisältävät sairaalan ensirekisteröinnit ja uudelleen käynnit sairaalassa. Samoin niistä käy ilmi löydetyt harmaakaihitapaukset ja ilmaispotilaat seulontaleireillä sekä paikallisten lionsklubien järjestämät seulontaleirit. Täällä kiinnostanee eniten tehdyt ilmaisleikkaukset ja maksetut leikkaukset.

Johtaja kertoi, että vuoden 2020 jälkeen toiminta on ollut vaikeaa, johtuen valtiovallan liikkumismääräyksistä koronan takia. Se on myös vaikuttanut seulontaleirien järjestämiseen. Kun ennen koronaa järjestettiin leirejä 20–45 kappaletta vuosittain, niin vuonna 2020 niitä on voitu järjestää vain neljä kappaletta, vuonna 2021 järjestettiin yksi leiri ja tänä vuonna heinäkuun loppuun mennessä kolme leiriä.

Johtaja Ekanayake kertoi, että pari viimeistä vuotta on ollut monia koronaan liittyviä vaikeuksia mutta ne osittain väistyvät koronan vähentymisen myötä. Toisaalta myös Sri Lankan valtion taloudellinen huono tilanne ei ole voinut olla vaikuttamatta myös sairaalan toimintaan. Hän mainitsi myös, että sairaalan hallitus (Trust Board) ja henkilökunta ovat toimineet hienosti näissä olosuhteissa.

”Viime aikoina on ollut vaikeata saada leikkauksessa tarvittavia linssejä, johtuen siitä, että eurooppalaiset linssit ovat valuutan vaihtosuhteen takia tulleet kalliiksi ja sama koskee myös muita tuontitarvikkeita. Tässä tilanteessa sairaala on kovasti keskittynyt potilaiden kuntoon, koska heillä ei ole rahaa selviytyä myös arkielämästä. Vaikka leikkausten ja muiden palvelujen kulut ovat nousseet, niin leikkausten ja muiden palvelujen hintoja ei ole kuitaankaan nostettu. Sillä on vaikutusta sairaalan taloudelliseen vakauteen.”

”Sairaala on myös etsinyt lahjoituksia peittämään kustannuksia ja sitä myöten on voitu laajentaa taloudellista vakautta. Viime aikoina hallituksen (yleiset) sairaalat eivät ole pystyneet hallinnoimaan tarvittavien lääkkeiden ja tarvikkeiden hankintaa, mukaan lukien linssien (IOL) hankintaa. Mutta meillä se on vielä toiminut. Meillä on ollut harkinnassa henkilökunnan palkat maassa vallitsevan suuren inflaation takia. Monet työntekijät vaativat palkankorotuksia ja sairaalan hallitus suostui niihin mukaan lukien erityislisät.”

”Me parhaillaan hoidamme seulontaleirejä lionsklubien pyyntöjen mukaisesti. Me myös edelleen harjoitamme koronanestomenetelmiä, vaikka taudin riski väheneekin yhteiskunnassa. Koronan korkean riskin aikaan leikkaukseen tuleville potilaille tehtiin nopeat testit mutta nyt ne on lopetettu yhteiskunnan tilanteen takia.”

Sairaalassahan on sellainen käytäntö, että vähävaraiset harmaakaihileikkausta tarvitsevat potilaat tulevat sairaalaan aina seulontaleirin kautta. Leirillä on kaikki heille ilmaista ja jos saa passituksen sairaalaan, niin myös siellä näille potilaille kaikki on ilmaista. Maksavat potilaat tulevat suoraan sairaalaan. Sairaalan toiminta rahoitetaan maksavien potilaiden maksutulolla.

Vastaavia lions-sairaaloita on Sri Lankassa yhteensä neljä kappaletta. Intiassa on tällä tavalla toimivia sairaaloita vajaa 200. Intiassa on myös kansallinen suositus, jonka mukaan leikkauksista pitää olla 60 prosenttia ilmaisleikkauksia ja maksettuja leikkauksia 40 prosenttia. Ennen kuin korona alkoi, meillä oli ilmaisleikkauksia enemmän kuin maksettuja. Koronan aikana on suhde alkanut kääntyä maksettujen hyväksi. Sehän olisi sairaalalle hyvä ratkaisu, mutta sairaalahan on perustettu muun muassa tuottamaan ilmaisleikkauksia vähävaraisille.

Olen puuttunut tuohon asiaan aikaisemmin hieman vaatimattomammin, mutta viime aikoina jo jämerämmin. Vuosina 2020 ja 2021 oli maksettuja leikkauksia huomattavasti enemmän, mutta onneksi ainakin tänä vuonna on ilmaisleikkauksia taas enemmän.

Molempia leikkauksia on tehty sairaalan toiminta-aikana yli 12 000 kappaletta. 374 seulontaleirillä on ollut yhteensä 41 465 kävijää ja harmaakaihia on löydetty 28 300. Sairaalalla on ollut potilaskontakteja yhteensä 268 000 toiminta-aikanaan, ja se on mielestäni paljon.

Tuo 12.000 ilmaisleikkausta tarkoittaa sitä, että niin monta vähävaraista henkilöä on saanut näkönsä takaisin tai estynyt sokeutumasta. Yhdenkin ihmisen sokeutuminen siinä yhteiskunnassa on tragedia, kun yhteiskunta ei auta millään tavalla.

Jos haluat tukea silmäsairaalan toimintaa, niin siihen on kaksi mahdollisuutta:

• Jos haluat kertatukijaksi, niin 50 € lahjoituksella voit maksaa yhden ilmaisleikkauksen
  • Tai jos haluat pitempiaikaiseksi tukijaksi, niin voit liittyä Sri Lankan Lions-ystäviin, joka toimii Suomen Lions-liiton alaisuudessa. Vuositukijan vuosimaksu on 40 €/vuosi

Jos kiinnostut, niin ota yhteyttä erkki.laine@lions.fi

Erkki Laine
Ratnapuran silmäsairaalan hankevastaava

Seuraa meitä:

Sri Lankan Lions-ystävät Facebookissa

Suomen Lions-liiton verkkosivuilla

Suomen Lions-liiton rahankeräyslupa: RA/2020/183.

Sri Lankan Lions-ystävät on Suomen Lions-liiton alainen työryhmä.