Kuulumisia Ratnapuran silmäsairaalasta tammikuussa 2022

Ratnapuran silmäsairaalan säätiön hallituksen jäsen Erkki Laine kertoo seuraavassa, kuinka korona on vaikuttanut sairaalan toimintaan.

Kaikkeen ympärillämme tapahtuvaan tuntuu vaikuttaneen viimeisen parin vuoden aikana koronapandemia. Niin myös Sri Lankassa. Jos haluaa verrata, miten korona on edennyt Sri Lankassa ja miten meillä, se voitaneen suorittaa helpoimmin numerovertailulla.

Tammikuun 2022 lopulla oli Sri Lankassa tapauksia 604 000 ja Suomessa 470 000. Koronaan kuolleiden määrä oli Sri Lankassa 15 000 ja meillä pari tuhatta. Väestömäärän suhde on noin nelinkertainen, kun Sri Lankassa on hieman yli 20 miljoonaa asukasta. Mainittakoon, että viime syksynä Sri Lankassa koronaan kuolleiden määrä oli jopa yli 200 päivässä ja nyt noin 10, kun meillä on nyt parikymmentä.

Kerroin näitä numerotietoja siksi, koska ne vaikuttavat viranomaisten määräämiin liikkuvuus- tai oikeastaan kokoontumisrajoituksiin. Ne ovat Sri Lankassa vaikuttaneet huomattavasti silmäsairaalan toimintaan. Jotta vähävarainen potilas voi saada ilmaisleikkauksen ja -hoidon, niin hänen on tultava sairaalaan Lions Klubin järjestämän seulontaleirin kautta. Seulontaleirejä on järjestetty 2012–2016 noin 30–40 ja sen jälkeen yli 20 vuosittain.

Kuitenkin vuonna 2020 järjestettiin vain neljä leiriä ja viime vuonna vain yksi leiri marraskuussa. Näiden leirien potilasmäärät on laskettu aikaisempina vuosina tuhansissa.

Toissa vuonna oli vain 257 potilasta neljällä leirillä ja viime vuonna ainoalla leirillä oli 123 potilasta. Sairaalalla oli myös ainakin viime vuonna useaan otteeseen aukiolorajoituksia. Ilmaisleikkausten määrät ovat jääneet parina viime vuonna alle tuhanteen vuotta kohti.

Pääasiallisena syynä on ollut ilmaispotilaiden puute. Sairaalan johtaja kertoi, että

• Budjetoituihin leikkausmäärin nähden oltiin huomattavasti jäljessä potilasmateriaalin puutteen takia.
  • – Viranomaismääräysten takia ei ole voitu järjestää seulontaleirejä suunnitellusti.
  • – Marraskuussa 2021 oli vuoden ainoa leiri ja sielläkin vain 120 potilasta.
  • – Poikkeuksellisesti sairaala otti myös sellaisia ilmaispotilaita, jotka lionsklubi lähetti ja jotka eivät tulleet leirin kautta sairaalaan.
  • – Pandemian takia provinssin hallintohohtaja ei sallinut haja-asutusalueiden sairaaloista potilaiden tulla meidän sairaalaamme.
  • – Eräät potilaat, joille oli varattu paikka leikkaukseen, eivät tulleet leikkaukseen koronan, korkean veren sokeriarvon tai vastaavien syiden takia.
  • – Suomesta lähetetyt rahat sataan ilmaisleikkaukseen (10.000 €) säästivät luonnollisesti sairaalan omia rahoja siltä osin.
  • – Tänä vuonna yritetään lisätä jälleen ilmaisleikkausten määrää.

Sairaalan johtaja kirjoitti 26.2.2022

• – 20.1.2022 Lions Club Nugegoda Central (klubi on pääkaupunki Colombossa) järjesti maaseudulla Kaduwelassa seulontaleirin.
  • – Leirille tuli 210 potilasta ja 146 potilaalta löytyi harmaakaihi.
  • – Leiri vaati suuria uhrauksia mutta se onnistui täydellisesti.
  • – Enemmistö potilaista ei voi mennä leikkaukseen, joka vaatii normaalilinssiä, johtuen erilaisista syistä, kuten ikä, diabetes, suuri likinäköisyys ym., vaan he vaativat erikoisleikkausinssiä.
  • – Siksi hän toivoo, että Suomesta tällä viikolla lähtevää 10.000 € avustusrahaa voitaisiin käyttää kalliimpien linssien hankkimiseen ilmaisleikkauksiin.

Uskon, että Sri Lankan Lions-ystävien työryhmä hyväksyy myös tällaisen käytön avustuksellemme, koska kyseessä on kuitenkin varattomien ihmisten silmäleikkaukset.

Olemme lähettäneet viime ja tänä vuonna 10 000 € avustuksena vähävaraisten potilaiden leikkauksiin. Nämä summat koostuvat vuosittaisista kannatusmaksuista ja olemme niistä erittäin kiitollisia.

Erkki Laine
Ratnapuran silmäsairaalan säätiön hallituksen jäsen

Seuraa meitä:

Sri Lankan Lions-ystävät Facebookissa

Suomen Lions-liiton verkkosivuilla

Voit avustaa Sri Lankan Lions-ystäviä joko kertatuella tai liittymällä tukijäseneksemme.

Kertatuki

• Jokainen voi 50 euron kertatuella avustaa varattomalle potilaalle kaihileikkauksen.
  • Yksi leikkaus maksaa noin 100 € – sairaala maksaa loput.

Lähetä PID Erkki Laineelle sähköpostissa erkki.laine@lions.fi tieto, montako leikkausta haluat sponsoroida. Hän lähettää sinulle toimintaohjeet. Halutessaan maksava henkilö tai lionsklubi saa sähköpostissa leikatun henkilön kuvan ja nimen.

Liity Sri Lankan Lions-ystävien tukijäseneksi

Jos haluat osallistua lähemmin Sri Lankan Lions -ystävien toimintaan, voit liittyä tukijäseneksi. Vuosimaksu on henkilöltä 40, klubilta 100 ja yritykseltä 200 euroa. Yhden henkilön maksamasta 40 eurosta 35 euroa menee lyhentämättömänä silmäleikkauksen maksamiseen. Viiden euron lisällä katetaan toiminnan hallinnollisia menoja.

Lisätietoja: kaarina.laine@pp.inet.fi

Suomen Lions-liiton rahankeräyslupa: RA/2020/183.

Sri Lankan Lions-ystävät on Suomen Lions-liiton alainen työryhmä.