Viimeinen silmälasilähetys Sri Lankaan

Pekka Salonen, Otfried Blümchen, Raino Heinonen, sekä Puistolan klubiin Pekan tavoin kuuluvat Rauno Särkijärvi ja Jukka Grönlund pakkaamassa ja merkitsemässä tarkoin ylös, paljonko laseja kussakin pahvilaatikossa on.

Vaikka silmälasikeräys on lopetettu, jäi Lions-liiton kellariin puolitoista rullakollista tarkastettuja silmälaseja odottamaan rahtausta Sri Lankaan. Toimitimme lasit marraskuussa 2020 eteenpäin ja lasit ovat saapuneet perille keväällä 2021. LC Mampe on koordinoinut niiden jakamista vähävaraisille Sri Lankassa. Teija Loponen teki seuraavan uutisen N-piirin verkkosivuille lasien alkumatkasta.

Lions-liiton kellaritiloista rahdattiin 19.11.2020 ulos kymmenittäin pieniä pahvilaatikoita, joissa kussakin oli lähes 150 silmälasia. Yhteensä niitä oli lähemmäs 5000.

Laatikot kuljetettiin Pekka Salosen verstaalle Suutarilaan, jossa ne pakattiin lentorahtilaatikoihin. LC Helsinki/Puistolan Pekka Salonen sponsoroi myös rahtiin tarvittavat kestävät puulaatikot.

Lions-klubit ympäri Suomen ovat vuosikausia keränneet Sri Lankaan silmälaseja, jotka on ensin Suomen päässä puhdistettu, tarkastettu ja kunnostettu sekä merkitty niihin linssien vahvuudet.

-Nämä lasit kunnostettiin jo puolitoista vuotta sitten, mutta vasta nyt lähetys onnistuu, valaisee Lions-talolla ovia availemassa ollut LC Helsinki/Kaivokselan Markus Flaaming.

Raino Heinonen (vas.), Jukka Grönlund, Otfried Blümchen, Pekka Salonen ja Markus Flaaming.

Laatikot postitetaan Sri Lankassa toimivan LC Mampen presidentti Indika Maduraperunalle, joka huolehtii niiden jakamisesta eteenpäin.

-Olen itsekin tuon LC Mampen liitännäisjäsen, joten pääsen henkilökohtaisesti tarkastamaan, että lasit todellakin menevät sinne, minne on tarkoitettukin, kertoo hankkeen puuhamiehiin kuuluva LC Helsinki/Katajanokan Otfried Blümchen.

N-piirin Sri Lankan ystävät -työryhmästä vastaava LC Helsinki/Revonsalmen Raino Heinonen oli pakkaustalkoissa iloinen siitä, että suomalaiset lionit ovat niin innokkaasti halunneet tässäkin keräyksessä auttaa. Nythän keräys on kuitenkin jo päättynyt, hän muistuttaa.

Teksti ja kuvat: Teija Loponen

(Uutinen on julkaistu N-piirin verkkosivuilla.)